torsdag den 4. juli 2013

Skærme – MTB'ens svar på træsko uden hælkappe

Skærme på MTB'en ... En "beklædnings"-genstand, som jeg kender flere, der ikke engang over deres lig vil sættes i forbindelse med!
Lige så lidt som de vil tvinges til at gå i Bilka iført campinghabit og nypudsede træsko uden hælkappe!

Utallige er argumenterne for at det ikke er "tilladt" for mountainbikere at køre med skærme på cyklen!
De samler mudder, de falder af, de er farlige(!), de er grimme, de får jorden til at dreje langsommere og frembringer en ny istid.
Eller noget i den retning...

For dem der kører med slangeløse dæk, carbondele, keramiske lejer, træner seriøst, vil vinde løb, gælder det naturligvis om at holde vægten og mængden af ekstra udstyr nede.
På sådanne cykler hører skærme ikke hjemme!

Men for os andre er det måske ikke altid så dum en ide endda... For os, der kører ad smattede stier og lejlighedsvist i regnvejr -- måske i flere timer ad gangen -- har skærme en god funktion!
Især når den ekstra vægt på cyklen betyder minimalt i forhold til den øvrige kropsvægt og kondition, og også cyklens øvrige dele, hvor der ikke er valgt de letteste komponenter eller det mest selvflyvende stel.

Jeg har set skærme ligge rundt om i skovene... Og det er derfor, jeg selv har skærme, der er monteret godt og sikkert fast! (Demontérbare, vel at mærke... Ingen grund til at køre med skærme i tørt vejr og føre.)

Som med alt andet udstyr på en MTB gælder det, at hvis det ikke er gjort ordentligt fast, så falder det af.
Det gælder for selv klamperne under skoene (hvis man kører med sådan nogle... Hvilket jeg ikke gør... Men det er et emne for et andet indlæg!) og hjelmen på hovedet.
Så problematikken med, at skærme falder af, løses ved blot at vælge den rigtige model og montere dem korrekt.

At grene sætter sig fast i skærmene?
Jeg har oplevet grene mellem bagstræberne, i forgaflen, mellem egerne, ind i bagskifteren... Snart sagt alle steder.
Men jeg har endnu til gode at opleve en gren sætte sig fast i mine skærme.
Jeg kan faktisk ikke lige se, hvordan det skulle kunne lade sig gøre. (Men det er muligvis blot min fantasi, der ikke rækker.)

Ligeså har jeg heller ikke oplevet, at mine skærme har samlet nævneværdigt mudder sammen undervejs.
Eller jo, det har jeg; man samtidig pakkede leret også på dæk, forgaffel, bagstræber, sko og alt muligt andet, så det var et jævnligt arbejde med at få skrabt skidtet af undervejs!

Og man skal nyde at få mudder i hovedet, ellers kører man ikke rigtig MTB...?
Sjovt nok er jeg heller ikke stødt på nogen endnu, der med fryd tager turen gennem de største vandpytter og mudderhuller blot for at mærke fornemmelsen af en muddermaske, der lægger sig.
Jeg har tit set mountainbikere stille op til at få taget billede af deres mudderplettede ansigter, så de kan smække et billede på Facebook og sige "Se, jeg har haft det sjovt!" -- Men det er vist kun overfor kameraet, det er sjovt...
Mange af de selvsamme ryttere ser jeg ude på sporet, når de kører udenom vand og mudder (og dermed udvider sporet), netop for at undgå, at der sprøjter for meget op!
Hvorfor ikke tage turen igennem alt det plørede og så netop nyde fornemmelsen af muddersmag i munden?

Afgjort, at blive svinet til er en del af fornøjelsen bagefter -- Når man kommer hjem og har konkurrence med Drengene om, hvem der er blevet mest beskidt i løbet af dagen.

Men på en lang tur, hvor man først kører tre timer i bil den ene vej, kører rundt i 4-5 timer i regnvejr, og derefter skal tre timer i bil igen den anden vej; dér hører skærme (og absolut også regntøj) til udstyret på cyklen som en ganske naturlig ting. Nedkøling undervejs skal forebygges med en vis seriøsitet. Og jo, man kan godt blive nedkølet af regn og mudder, selvom man knokler løs på cyklen.

Det er naturligvis helt ok, at man vil minimere udstyr og vægt på cyklen, og man tager det mudder, der så følger med -- også uden nødvendigvis at være begejstret for det.

Men kan vi ikke komme væk pr. automatik fra at beordre nye mountainbikere til at tage deres skærme af, for "de samler bare mudder, bliver tunge og går i stykker"?

Så længe det, man kører med, ikke er til fare for andre, larmer infernalsk eller sviner naturen til, kan jeg ikke se noget problem i, at folk monterer det på deres cykler, de har lyst til.


Vigtig information:
Ovenstående argumenter kan måske give det indtryk, at jeg tilsvarende mener, at træsko uden hælkappe burde være almindelig tilladelig fodbeklædning.
Dette er ikke tilfældet!
Sådanne genstande skal holdes inden for matriklen og bandlyses i offentligheden på linje med trucker-kasketter og ens fritidssæt for par!




Indhold   |   Teknik   |   Udstyr   |   Spor og ruter   |   Turberetninger   |   Diverse




Ingen kommentarer:

Send en kommentar